Van de Himalaya tot aan dangerous roads - Reisverslag uit Banepa, Nepal van IrisNarelleMartijnJanneke - WaarBenJij.nu Van de Himalaya tot aan dangerous roads - Reisverslag uit Banepa, Nepal van IrisNarelleMartijnJanneke - WaarBenJij.nu

Van de Himalaya tot aan dangerous roads

29 Maart 2015 | Nepal, Banepa

Namaste!
Ondertussen zitten er alweer een paar dagen op. Nadat we de eerste 2 dagen in Kathmandu gespendeerd hebben, zijn we op vrijdagmiddag naar banepa gegaan waar we kennis hebben gemaakt met de hele familie van Ashok. De komende 3 weken zullen we in zijn huis verblijven. Voor Nepalese begrippen een zeer luxe huis! We hebben zelfs wifi (werkt niet altijd even goed, maar het is er!)
Wat wel nog even wennen is, is dat er zo'n 8uur per dag geen elektriciteit is.

Vrijdagavond hebben we ook nog kennis gemaakt met Damodar, de man die ons aanspreekpunt in het ziekenhuis is. Hij heeft met ons de stage besproken zodat wij weten wat er van ons verwacht wordt. Het ziekenhuis ligt boven op een berg (voor Nepalese begrippen een heuveltje). We zullen dan ook elke dag door de rijstvelden omhoog moeten klimmen om bij het ziekenhuis te komen. Gezegd werd dat de tocht 20 minuten zou duren, echter werd ons aanbevolen om er een uur voor uit te trekken, omdat het toch wel een hele klim is, die wij niet gewend zijn te maken. Morgen zullen we het beleven! We hebben er in ieder geval zin in!

Dit weekend hebben we projecten bezocht van the Rotary of Dhulikhel. Zaterdag ochtend zijn we vertrokken naar een hotel waar the Rotary hun vergaderingen houdt. Wij mochten hierbij aanwezig zijn. Erg bijzonder om deze vergadering bij te mogen wonen. Na de vergadering hebben we, met uitzicht op de Himalaya, snel geluncht in het hotel. Daarna zouden we een tocht van 2,5uur maken naar een klein dorpje dat dicht bij India ligt. Deze tocht zullen we niet snel vergeten. We hebben het uitzicht van één van de afleveringen van "Dangerous Roads" mogen beleven. Op ons herhaaldelijk vragen of er iets langzamer gereden kon worden lachte onze chauffeur ons uit, omdat het voor Nepalese begrippen een zeer goede weg is. Later werd de weg gelukkig ook wel beter. Het was de weg naar India die gesponsord was door Japan en net 3 maanden open was.
Na een reis van bijna 5uur kwamen we eindelijk aan in het hotel waar we die nacht zouden verblijven. Op het plan stond om 's avonds nog naar een school in aanbouw te gaan, maar aangezien we ontzettend moe waren van de reis, zijn we direct naar onze kamer gegaan. Daarna hebben we snel wat gegeten zodat we voor 9uur al in ons bed lagen.
Aangezien we zaterdag niet meer naar het school project zijn gegaan, ging de wekker zondag weer vroeg. Na snel ontbeten te hebben zijn we de auto's weer ingestapt en na 10 minuten op een zandweggetje, waar de gaten in de weg voor onze neus werden gevuld om er langs te komen, kwamen we aan op een groot stuk land wat de Nepalese overheid aan the Rotary heeft geschonken om er projecten te realiseren. Op dit stuk land zijn ze bezig om een technische school te bouwen. Momenteel zijn ze bezig met het plaatsen van de fundering. Nadat de plannen en alle tekeningen van de technische school geshowd waren, zouden we naar een ziekenhuis gaan in een ander dorpje. Hier had een Duitse Rotary club een ambulance geschonken. Helaas was de vlucht van de Duitse arts vertraagd, waardoor de ceremonie uitgesteld werd. We waren nog wel uitgenodigd om te komen en dan daar te blijven slapen, maar aangezien wij morgen met onze stage beginnen, was dat helaas niet mogelijk. We zijn daarom naar een ander nieuw ziekenhuis in de buurt gegaan. Het zag er super mooi uit. Het grote probleem is hier alleen dat artsen het liefst in de grote steden willen werken en de patiënten niet genoeg geld hebben. Hierdoor is het ziekenhuis eigenlijk ook niet meer dan een gebouw. Ze hebben nauwelijks apparatuur, geen bloedbank en andere noodzakelijke dingen waardoor de patiënten niet/niet goed geholpen kunnen worden.
Daarna zijn we naar een eye hospital geweest. Oog aandoeningen komen namelijk veel voor in Nepal. Dit ziekenhuis was primitief, maar de patiënten kunnen wel redelijk goed geholpen worden. Na dit bezoek zijn we weer terug gereden naar Banepa (waar ons gastgezin woont). Na weer een lange rit, maar die veel beter te doen was dan de heenweg, kwamen we aan het eind van de middag daar aan.
Na dit indrukwekkende weekend, waarbij we een veel minder ontwikkeld en armer Nepal hebben gezien, gaan we morgen echt beginnen aan onze stage!

Liefs ons!

• 31 Maart 2015 - 01:11

Janny Klaassens:

Leuk om jullie belevenissen op deze manier te kunnen lezen! En interessant! Veel plezier met jullie stage en werk

Allereerst zullen wij ons even voorstellen: Wij zijn Iris Beijk, Narelle Heuvelink, Martijn Schuster en Janneke Meijer. We zijn 2ejaars geneeskundestudenten aan de Rijksuniversiteit van Groningen. We zijn erg sportief en houden ons, allemaal op onze eigen manier, erg bezig met de wereld om ons heen. Zo doen we commissies voor de ondersteuning van het medisch onderwijs en ontwikkelingsstages en hebben sommige van ons al eerder gereisd en vrijwilligerswerk gedaan. In maart/ april 2015 gaan we voor 3,5 week naar Banepa, Nepal waar we vrijwilligerswerk gaan doen in het HRDC, een orhopedisch kinderziekenhuis.

Actief sinds 29 Nov. 2014